4سناریو از حملات سایبر


سناریو 1 : اختلال در شبکه حمل و نقل و ترافیک کشور
امروزه در صورت بروز جنگ سایبر خسارات ناشی از آن تمام ابعاد زندگی را فراخواهد گرفت. می دانیم که شبکه های ارتباطی و حمل و نقل مترو توسط سیستم های مکانیزه کنترل می شود، فرض کنیم مهاجمی به سیستم مدیریتی چنین شبکه هایی حمله کرده و کنترل آن را بدست آورد و با دادن برنامه ای اشتباه به سیستم های هدایت کننده مترو باعث برخورد قطارها شود، چنین حادثه ای باعث مجروح و کشته شدن عده زیادی از مردم خواهد شد.

بطور مشابه فرض کنید هدایت شبکه کنترل ترافیک در سطح شهر تهران توسط مهاجمی هک شده و اطلاعات غلط در رابطه با ترافیک بخش های مختلف مخابره شود. به عنوان مثال در جایی از شهر که ترافیک عادی است اعلام کند که تصادفی رخ داده و راه بسته شده و رانندگان را به بخش دیگری از شهر هدایت کند که در ان نقطه از شهر، تصادفی واقعی صورت گرفته، در نتیجه تعداد زیادی از ماشینها به یک منطقه پرترافیک وارد می شوند که باعث تصادفات و راه بندان شدید و هرج و مرج در شهر خواهد شد.
سناریو 2 : اختلال در شبکه برق کشور
امروزه در زندگی روزمره وابستگی زیادی به سیستم برق رسانی وجود دراد. حال در نظر بگیرید،‌سیستم برق منطقه یا شهر که به کمک شبکه های رایانه ای کنترل می شود مورد تهاجم و یا حمله نفوذگران قرار گیرد و بطور کلی قطع گردد و یا کنترل آن بدست مهاجمان بیافتد، در این صورت تمام سیستمهای خدماتی، اضطراری وسیستم های خانگی و ... که وابسته به فعال بودن شبکه برق می باشند مختل خواهند شد. به عنوان مثال این اتفاق باعث از کار افتادن تمام سیستمهای بانکی، راه و ارتباطات، کنترل ترافیک، برق منازل، آب رسانی و خدمات درمانی و ... می شود که این عوامل جدا از احتمال خسارات جانی و مالی سبب نارضایتی و ترس و وحشت در مردم خواهد شد.
سناریو 3: اختلال در شبکه های مالی و بانکی کشور
با توجه به این نکته که کنترل و دسترسی به سیستم های خود پرداز(ATM) و یا سامانه های POS توسط سیستم مرکزی رایانه ای کنترل و هدایت می شود اگر هکری به این سیستم نفوذ کرده و کنترل آن را به دست گیرد، می تواند پول های حساب های مختلف را جابجا کند یا باعث تغییر کلمه عبور کلیه کاربران شود این عمل باعث که کاربران نتوانند از حساب بانکی خود پول برداشت کنند و این منجر به ترس مردم و بی اعتمادی و هجوم آنها به بانک ها و اختلال در سیستم اقتصادی می شود.
عدم کنترل سریع چنین وضعی و ادامه یافتن ان می تواند منجر به از بین رفتن اعتبار پولی و ارزی یک کشور در سطح جهانی شود.
سناریو 4 : اختلال در شبکه اطلاع رسانی کشور
در زندگی کنونی، صدا و سیما به عنوان یک رسانه قابل اعتماد و در دسترس همگان، با پخش خبرهایی از قبیل مسایل مهم روز سراسر دنیا، اخبار هواشناسی، وقوع حوادث و اتفاقات داخلی و خارجی، اطلاعیه های عمومی و بسیاری مسایل دیگر به یکی از مهمترین عناصر یک کشور تبدیل گشته است. حال در نظر بگیرید، این رسانه ملی مورد تهاجم و یا حمله نفوذگران قرار گیرد و کنترل آن بدست مهاجمان بیافتد، برای مثال مهاجمان با اشاعه یک خبر دورغین مانند وقوع یک زلزله و یا درگرفتن یک حمله نظامی در مرزهای کشور و یا شیوع یک بیماری و ... از طریق یکی از منابع اطلاع رسانی گروهی مانند رادیو در سطح جامعه سبب ایجاد رعب و وحشت می گردد.
این امر سبب ایجاد واکنش های منفی فراوانی از قبیل هجوم به بانک ها،‌تعطیل شدن بازارها و مراکز خدمات رسانی، خروج افراد از شهرها و ... می شود
که این اقدامات نتیجه ای جز اغتشاش و بی نظمی در سطح جامعه نخواهد داشت و بازگشت به وضعیت عادی و جلب اعتماد دوباره مردم امری دشوار است.

منبع : سایت پدافند غیر عامل

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد