چه چیز بر نتیجه جنگ های آینده تاثیر می گذارد؟


جنگ رادیوالکترونیکی" یکی از گرایش های جدی علمی است که در طیف های گسترده ای بکار گرفته می شود. این نحوه مبارزه می تواند موشک های دشمن را از مسیر خارج کند، پایه های فرماندهی را مختل و اطلاعات غلط به مراکز هدایت دشمن بدهد و عملا ارتش را فلج سازد. جنگ رادیوالکترونیکی مجموعه ای از فعالیت ها برای انهدام مراکز رادیوالکترونیکی هدایت و کنترل نیروها و تسلیحات دشمن و دفاع از سیستم های مشابه خودی است.

در جنگ های ویتنام و خاور نزدیک جنگ رادیوالکترونیکی علیه کلیه تسلیحات نیروهای درگیر و بیش از همه میان نیروی هوایی و پدافند هوایی انجام شد. به لطف بهره گیری از این شیوه از دست دادن هواپیماها 5-7 بار کاهش یافت. این در حالیست که استفاده گسترده از موشک های ضد راداری و تسلیحات فوق دقیق در جریان عملیات نظامی استحکام مجموعه های دفاع ضد هوایی را کاهش داده بود. این مسئله در مناقشات مسلحانه لیبی، یوگسلاوی و عراق نیز تایید شد. بعنوان مثال بمباران لیبی که توسط آمریکا در سال 1986 انجام گرفت، کاملا با استفاده از پارازیت هایی بود که سیستم پدافند هوایی این کشور را از کار انداخت.

در سال 1997 در نمایشگاه بین المللی هوا-فضای "ماکس-97" (МАКС-97) مسکو کارشناسان روسیه موسسه "آویاکانورسیا" یک فرستنده کوچک تولید کننده پارازیت برای از کار انداختن گیرنده های GPS (jammers) به نمایش گذاشتند.

در اثر این پارازیت ها گیرنده ها نمی توانند محل استقرار مرکز را تعیین کرده و فقط آخرین مشخصات قبل از تاثیر پارازیت ها را نشان می دهند. این دستگاه باعث جنجال در جهان و وحشت در میان مصرف کنندگان نظامی شد. عاقبت معلوم شد که هیچ سیستم ردیابی ماهواره ای نمی تواند در خاک "غربیه" عمل کند.

بلافاصله این مسئله در جنگ عراق مورد تایید قرار گرفت. نظامیان آمریکایی پریشان خاطر شده و نمی توانستد درک کنند که چرا موشک های "تام هاوک" آنها از کنار اهداف عبور می کنند. بعدا معلوم شده که همه اینها کار "فرستنده های پارازیتی" است. به همین خاطر بعد از آن که با بمباران های گسترده کل منطقه ای که احتمال استقرار این دستگاه ها داده می شد را با خاک یکسان کردند، عملیات نظامی با برنامه از قبل تعیین شده پیش رفت.

در مناقشات نظامی آینده نقش جنگ رادیوالکترونیکی بیش از پیش افزایش خواهد یافت. استفاده گسترده از سیستم های ماهواره ای جاسوسی- ارتباطاتی بیش از پیش لزوم خنثی سازی آنها را تایید می کند حال اگر نه از راه انهام حداقل از طریق ازکار اندازی ماموریت اصلی آنها.

سیستم های جنگ رادیوالکترونیکی روسی می توانند ضربات قوی الکترومغناطیسی را وارد آوردند که هرگونه دستگاه الکترونیکی از تلفن های همراه گرفته تا سیستم های ناوبری هواپیماهای نسل پنجم را از دور خارج کند. یک ژنراتور تولید امواج کوچک که در صندوق عقب یک خودروی سواری جاسازی شده می تواند طی چند دقیقه شبکه برق یک کشور کوچک و یا کل یک منطقه را از کاربیاندازد.

سیستم های جنگ رادیوالکترونیکی از نظر تاثیر بر تسلیحات و تجهیزات نظامی و تاسیسات غیر نظامی دشمن کاملا به مانند تسلیحات کشتار جمعی هستند. در نهایت همین جنگ رادیوالکترونیکی است که نتایج مناقشات نظامی آینده را تعیین خواهد کرد

خبر گزاری ریا نوستی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد